Efter en årrække i mindre lokaler har Danmarks førende motorsportscoach opgraderet sine fysiske rammer og tilbyder nu forbedret simulator træning med avanceret datalogging. Tommy Schröter har åbnet nyt træningscenter for racerkørere i hjertet af Grindsted.
Det er efterhånden fem år siden den tidligere racerkører hang hjelmen på hylden for at hellige sig udviklingen af andre racerkørere. I den tid er en lang række kursusdiplomer og certifikater blevet hængt op på kontoret, mens kunderne støt og roligt er gået fra gokartkørere til Formel 1-testkørere og Le Mans-vindere. Ifølge Tommy Schröter selv var tiden moden til næste skridt:
– I starten kom mine kunder stort set kun for at køre i min simulator og blive forberedt til en løbsweekend eller hæve deres niveau. Det er over tid blevet til at jeg også kan bruge simulatoren til mentale øvelser og helt konkrete forbedringer af koncentrationsevne og koordination.
Kombinationen af en professionel racersimulator og brugen af forskellige mentale træningsværktøjer anvendes især af sportens store navne og teams. Derfor glæder det også Tommy Schröter at et stigende antal danske og internationale kørere opsøger ham.
– Hele grunden til at jeg startede med at coache og rådgive racerkørere bundede i et ønske om at hjælpe andre med at opnå det fulde udbytte af det talent, de nu er født med. I min aktive karriere havde man ikke de muligheder som vi har i dag, og jeg nyder at se hvordan kørere, unge som “erfarne”, udvikler sig når først de får værktøjerne til det. Både bag rattet og mellem ørerne.
Blandt tiltagene i simulatoren er at den har fået sit eget, mørklagte rum. Et minimum af forstyrrelse mens man sidder bag rattet betyder større udbytte af investeringen. Sidste års U18-mester i FDM Sport-klassen, Nicolaj Kandborg, var forleden et smut forbi de nye lokaler for at opleve forbedringerne på egen krop.
– Det gav en kæmpe forskel for mig, at jeg sad i det her mørke rum. Det føltes som om jeg sad inde i en rigtig bil, og det var nemt at fokusere 100% på opgaven. Samtidig sad Tommy i et andet rum og fulgte med i mine data og hvordan jeg kørte. Det virkede rigtigt godt – og jeg syntes endda at det var godt i forvejen.
Et andet tiltag i simulatoren er en specialudviklet bremsesimulator. For at få bedst mulig balance i bilen kræves en teknik hvor man trykker hårdt på bremsepedalen og efterfølgende slipper langsomt. Det kan være svært at træne uden synlig indikation på om det fungerer.
– En af de udfordringer, jeg har set flest kørere kæmpe med, er netop at bremse korrekt. Det er utroligt svært at træne det, så jeg forventer at det vil gøre en forskel for en del kørere, når de først får mulighed for at arbejde målrettet med teknikken, siger Tommy Schröter, som udover simulatoren også har fået bedre plads til fysisk træning:
– Mange undervurderer balanceøvelser, men i virkeligheden ligger en stor del af evnen til at køre stærkt og stabilt i at kroppens indbyggede vaterpas kan afkode de mange signaler man får, når man sidder i en racerbil i høj fart. I de nye lokaler er der bedre plads til at lave fysiske øvelser før og efter man er i simulatoren.