Jeg er efterhånden nået op i en alder, hvor jeg tillader mig at tro på at alting var bedre i gamle dage. Somrene var varmere og længere, og om vinteren var der snedækket fra november til helt hen i april måned. Ja, og så var det markant lettere at finde sponsorer til sin sport…
Inden du konstaterer at jeg har slået hovedet og lukker siden, så lad mig vække din nysgerrighed ved at sige at mindst ét af ovenstående udsagn faktisk er rigtigt nok….
For jo, det var faktisk lettere at finde, tiltrække og pleje sponsorer i gamle dage. Og så alligevel…
Det der internet…
I dag gør internettet det til en leg at finde nye sponsoremner (når først du har brugt Jan Jespersens SponsorHjul til ende, hvis det ellers er muligt). Det var i gamle dage – altså før internettet fulgte os uanset hvor vi var – lidt en opgave at finde frem til virksomheder, beslutningstagere og målgrupper.
Til gengæld gør internettet det også pokkers svært for en moderne sponsorjæger at lave en super aftale. Virksomheden kan jo kigge den anden vej og se om der er en anden sportsgren og/eller udøver, som har mere at tilbyde end den oprindelige havde med i posen.
Forventningerne til et sponsorat er også noget højere end dengang jeg kørte gokart. Da kunne man et stykke hen ad vejen nøjes med at få en artikel i lokalavisen (noget, Kim Gripping har lovet mig at fortælle mere om på SponsorCamp…), sende et par billeder – altså trykte billeder – efter sæsonen og måske stille op til et arrangement iført køredragt. Og så havde man altså gjort det godt.
Fra passion til regnearksbeslutninger
Den slags sponsorer findes også i dag, men så skyldes det oftest personlig interesse eller måske endda direkte relation mellem kører (eller dennes forældre) og virksomheden eller dens ledelse.
I dag kan man måle effektiviteten af hver en krone som er brugt i virksomheden, og i et marketingbudget – det er oftest markedsføringsbudgettet som har plads til sponsorater, med mindre du virkelig er dygtig – er det oftest et sponsorat som har den ringeste ROI – Return On Investment.
Størstedelen ville vælge at støtte Knæk Cancer-kampagnen med 250.000,- frem for at give “Tommy til Le Mans” 25.000 – simpelthen fordi der er så meget mere branding-værdi i at være LIVE foran omkring 2 millioner – 2.000.000 – mennesker. Det svarer til næsten 11 gange så mange mennesker som var på tribunerne til Formel 1 på Monza i 2017. Til den nysgerrige kan jeg afsløre at der var rekordmange tilskuere – hele 185.000 af slagsen.
Derfor ser du tit racerkørere som farer land og rige rundt for at skabe værdi for deres sponsorer. Nogle har samlet erhvervsnetværk omkring deres sport og passion; andre driver nærmest et helt eventfirma for at få enderne til at nå sammen. Der er sikkert også modeller og strategier som jeg endnu ikke har hørt om. Men opfindsomhed er et nøgleord, hvis du vil have succes i dag.
De færreste stiller op i køredragt til Odder by Night eller sender billeder til sponsorerne for at give sponsorerne noget igen. Faktum er bare, at der skal mere til end et charmerende smil, gode resultater og viljestyrke til, hvis du skal finde budgettet til en karriere i motorsport.
På SponsorCamp vil du høre mere om hvordan du finder frem til en potentiel sponsor og hvordan du får sammensat et “produkt” som virksomheder har lyst til at købe. Du vil også få stærke og håndfaste input til at skabe et personligt brand – uanset sportsgren, ambitionsniveau og resultater.
Det er den 25. november på Tronsøskolen i Grindsted. Det koster 1200,- plus moms at være med, og du tager derfra med masser af inspiration og en solid værktøjskasse til din sponsorsøgning.
Se mere på www.tommyschroter.dk/sponsorcamp