Tre gode grunde til at komme i gang med hjernetræning

Tommy Schröter - Motorsport CoachNewsTre gode grunde til at komme i gang med hjernetræning

Tre gode grunde til at komme i gang med hjernetræning

Siden jeg først begyndte at nævne hjernetræning – eller SMART Training, som det hedder – har en del spurgt til hvad det er for noget, hvordan det fungerer, og ikke mindst hvad det dog skal være godt for. Ganske relevante og gode spørgsmål, så jeg vil her give tre gode grunde til at gøre noget aktivt for at træne hjernen.

#1 – Bedre balance og koordination

Selvom du har to eller fire hjul under dig når du dyrker motorsport, er din balanceevne utrolig vigtig for at du kan performe optimalt. Jo bedre din balanceevne er, desto hurtigere og mere præcist kan du orientere dig selvom der er fart på, vejen drejer og er ujævn.

Ved at træne forskellige bevægelsesmønstre, som for alvor sætter krop og balanceevne på prøve, stimulerer du både din vestibularsans – det er det lille vaterpas som sidder inde i dine ører og fortæller hjernen om du vender opad eller nedad – og din proprioseptive sans, der er den sensor som måler hvilken position dine led befinder sig i. De to udgør sammen med din synssans din balanceevne.

#2 – Større overblik og overskud

Forestil dig at du sidder i en racerbil under det kommende 24 timers-løb i Dubai. Din bil ligger midt i feltet og skal derfor både overhale de langsommere biler – og give plads til de hurtigere, bagfrakommende biler. Samtidig skal du holde øje med vejen foran dig, aflæse diverse målere, reagere på beskeder i radioen og være sikker på at du ikke misser et bremsepunkt eller ideallinjen.

En række af øvelserne med SMART Training indebærer at du får udvidet din synssans og især dit samsyn; altså samarbejdet mellem dine øjne som samler øjnenes “billeder” til ét samlet billede. Du bruger samsynet når du læser, hvor det hjælper dig til at fokusere og “stille skarpt” på bogstaverne, så de er tydelige. Det er også samsynet som du bruger når du er på racerbanen, for eksempel til at bedømme afstanden op til en forankørende.

Fun Fact: Synet udgør 80-90% af dine samlede sanseindtryk. Resten fordeles mellem lugtesansen, høresansen, smagssansen og følesansen.

#3 – Stærkere hukommelse og beslutningskraft

Inden du lukker siden ned og trækker på skuldrene over mig, så læs lige videre. Jo, du kan godt træne din hjerne til at huske bedre og styrke din evne til at tage beslutninger!

Dine kognitive evner – altså hukommelsen, evnen til at forstå hvad dine sanser fortæller dig og ikke mindst evnen til at kombinere de to ting – bliver styrket ved at lave øvelser i en stigende sværhedsgrad. Til at starte med er det ganske let, men hurtigt skal du huske forskellige bevægelsesmønstre og reagere korrekt på en række kommandoer.

Det som rent fysisk sker ved at lave disse øvelser (der i øvrigt dårligt giver dig sved på panden) er, at dine to hjernehalvdele får styrket forbindelsen mellem sig. Og ganske som da du opgraderede dit gammeldags telefon-modem til en moderne bredbåndsforbindelse, bliver der pludselig markant mere “båndbredde” til at håndtere alle de udfordringer, du møder hver dag.

Og hvad en skarpere hjerne kan bruges til, sådan i dagligdagen? Jo, altså, der er en risiko for at du bliver endnu bedre til dit job, reducerer stressniveauet og har mere energi til fyraften, når gokarten, speedwaycyklen eller havkajakken skal luftes…

Du kan stadigvæk nå at deltage på mit Smart Training-hold i Grindsted, som forløber over de næste 12 uger. Det kan du læse mere om her: SMART Training Introkursus