Løbsanalyse fra en sofakartoffel

Tommy Schröter - Motorsport CoachNewsLøbsanalyse fra en sofakartoffel

Løbsanalyse fra en sofakartoffel

Hvordan kan en talentfuld, erfaren og hurtig racerkører overse at der kommer en hurtigere bil bagfra? Det kan der være flere grunde til – og det sker for alle, uanset erfaring og niveau. Der er meget andet end uheld og tilfælde som kan ligge bag hændelser på banen.

Hvis du selv – eller en af dine nærmeste – kører eller har kørt en form for motorsport, så er det skræmmende let at ende lidt bedrevidende i sofaen, når “de store drenge” kører racerløb.

Jeg gør det også selv, under dække af at analysere hvorfor det kan gå galt for selv de allerbedste kørere. Faktisk er det ikke mere end et par uger siden jeg gjorde det sidst…

Under WEC-finalen i Bahrain så jeg hvordan vores danske Porsche-fabrikskører, Michael Christensen, endte løbet i sandfanget med en hårdt medtaget racerbil. En LMP1-racer var dukket op ud af ingenting, og på et splitsekund endte jagten på førstepladsen i GTE-klassen.

Jeg ved, at Michael er en ufatteligt dygtig racerkører. Både fordi Porsche ikke ansætter hvem som helst til deres fabriksteams, og især fordi jeg selv har oplevet ham ved flere lejligheder. Ikke mindst da han tilbage i 2011 var blandt instruktørerne da vi afholdt testdag i Ginetta Junior Cup – så mine tanker er alt andet end et forsøg på at tale grimt om én af vores dygtige racerkørere.

Hvordan kan en talentfuld, erfaren og hurtig racerkører overse at der kommer en hurtigere bil bagfra? Det kan der være flere grunde til – og det sker for alle; jeg selv har også prøvet det en håndfuld gange.

Var fokus det forkerte sted?

Da Michael Christensen blev overrasket af den bagfrakommende Toyota, halede han ind på GTE-klassens førende Ferrari. At køre hurtige og stabile omgangstider i et langt stint kræver at der kigges mere ud af forruden end i spejlene. Måske var der endda så meget fokus på “guleroden” længere fremme, at spejlene ikke blev tjekket nok.

En anden mulighed, som ikke burde være så relevant på dette niveau af sporten, kunne være at fokus måske allerede lå på en mulig gevinst – sejren – eller frygten for at noget skulle gå galt. Mange tror at dette er en begynderfejl, men det sker så absolut også på WEC- og F1-niveau. Følelser har en stærk evne til at kunne skubbe til koncentrationen, og hvis ikke de mentale forberedelser har været tilstrækkelige, kan en uforudset følelse – en frygt eller en stærk forhåbning – skubbe til koncentrationen.

Var den blinde vinkel i bilen eller i øjnene?

Det er ikke et nyt fænomen at cyklister såvel som racerbiler kan gemme sig i en bils – og især en racerbils – blinde vinkler. Det forholder sig bare sådan, at vi også selv har blinde vinkler. Hvis ikke man træner sine øjne til at have et stærkt perifert syn* skal man bruge flere kræfter på noget så simpelt som at overskue situationen bag rattet.

simulator-lamper

* Hvis du har et stærkt perifert syn kan din hjerne forstå flere af de ting som du ser ude i periferien. For eksempel hvis du kører på en gokartbane og har fuldt fokus på det næste apex, og alligevel har du registreret at der bliver viftet med gult flag et andet sted på banen. Det er dit perifere syn, som har genkendt det gule flag, selvom du selv var optaget af det næste sving.

Var der lagt en taktik – og blev den fulgt?

Der er ingen tvivl om, at teamet har lagt en håndfuld strategier for løbet, så pitstop og kørerskifte kunne forløbe optimalt, uanset hvilken situation der måtte være gældende. Men havde køreren selv lavet en taktik for, hvordan han ville gribe løbet an? Hvilke sving vil være gode at overhale i, og hvilke sving kan udgøre en potentiel risiko, hvis der kommer hurtigere biler bagfra – og hvordan vil han i så fald gøre sit til at undgå en uheldig situation?

Jeg ved ikke, om sammenstødet med LMP1-bilen kunne undgås fra førersædet i Porschen. Jeg ved heller ikke om der er en helt anden årsag til at vores danske Porsche-fabrikskører endte i sandet i stedet for på podiet.

16082011JG_0180

Jeg ved, hvor dygtig Michael Christensen er. På billedet her var han instruktør, da jeg afholdt testdag for Ginetta Junior Cup i 2011.

Til gengæld ved jeg, at målrettet træning og masser af mentale forberedelser vil reducere risikoen for at lave fejl bag rattet, uanset om man er fabrikskører for et legendarisk bilmærke, eller om man kører gokart på sine forældres husholdningsbudget.

Og så håber jeg, at Michael får en velfortjent revanche, når næste års WEC Super Season går i gang til foråret!