fbpx
Coaching

Træner du intelligent?

Der skal bare nogle kilometer i kroppen – det er et udsagn jeg har hørt mange gange. Det er også delvist rigtigt, for kilometer i kroppen er lig med erfaring. Spørgsmålet er bare, HVILKEN erfaring du får, hvis ikke du er bevidst om HVAD du træner.

Lad os være ærlige; træning er ikke billigt, når man dyrker motorsport. Og når det ikke økonomisk er muligt at træne i timevis hver uge, så gælder det altså om at få mest muligt ud af den tid, der er til rådighed. Derfor ser jeg også mange, som primært bruger testdagen til at se hvor mange omgange, der kan tælles inden dagen er slut.

Tilbage til skolebænken

Dengang jeg gik i skole brugte vi meget tid på repetition. Det var både i retstavning, matematik og alverdens andre fag. Og det var rigtig godt, for jo mere vi træner en læring, desto hårdere sætter den sig på rygraden.

Det fungerer nemlig grundlæggende ret godt, når man gentager øvelser for at gøre dem til rutine – sådan at man kan huske dem efterfølgende.

Hvis vi bruger folkeskole-logikken på racerbanen, så er det meget sjældent at jeg ser “elever” øve sig med hjælp fra en “lærer”. Her er det helt normalt at racerkøreren drøner rundt på banen og træner uden helt at vide hvad det er, som bliver trænet. Fodboldspillere, curlingspillere og for den sags skyld skakspillere har trænere – jeg ved ikke om det er sparet væk i motorsport, men jeg kan tydeligt se hvor stor forskel der er i effekten af træningen.

Målrettet træning er ikke det samme som bare at gøre et eller andet en masse gange
– Anders Ericsson, forfatter og psykolog

Hvordan kan du træne noget, hvis du ikke ved om du træner det rigtige?

Forestil dig hvordan det ville lyde, hvis Danmarks Radios Symfoniorkester ikke havde en dirigent til at sikre at hver mand trænede de rigtige elementer af hvert musikalske mesterværk?

En ung kører, som tager springet fra gokart til en rigtig racerbil, har ingen forudsætninger for at håndtere bilen korrekt. Her er det vigtigt at køreren får den instruktion og vejledning som skal til, sådan at det ikke er den forkerte måde at bremse, geare ned eller dreje ind i svinget, der bliver taget med som læring.

Selvom du måske er en erfaren kører, så kræver det meget at være i stand til at styre din egen indlæring. En simpel ting kan være at hægte sig på én af klassens dygtigste kørere rundt på banen og efterligne hans eller hendes linjer og bremsepunkter … hvis ikke den kører altså kan komme til at lave fejl, eller måske selv har en dårlig vane i lige præcis dét sving, som du gerne ville træne…

I et kommende blogindlæg vil jeg komme med nogle helt konkrete tips til, hvordan du kan forberede dig til en testdag eller en løbsweekend.