fbpx

Hvad tænker du, når du tænker?

Hjernen tænker mellem 60-80.000 tanker hver eneste dag. Størstedelen af dem registrerer vi aldrig – det kan for eksempel være at registrere farven på en bil, der er kørt forbi, eller at der er en summende lyd fra køleskabet. Men mange tanker er dem, som du “hører” når du har din indre dialog.

Det anslås, at omkring 80% af dine tanker er negative. Hele 95% af dine tanker er gentagelser. Lige nu kan du for eksempel være bekymret for, om du overhovedet kommer til dyrke din sport i år. Den tanke har du sikkert haft flere gange inden du læste sætningen her.

“Watch your thoughts; they become words. Watch your words; they become actions. Watch your actions; they become habit. Watch your habits; they become character. Watch your character; it becomes your destiny.”
– Lao Tzu

 

Jo mere bevidst, du kan være om din indre dialog, desto mere kan du selv bestemme over den. Ikke fordi du ikke må have negative tanker – de er jo fuldstændigt naturlige og normale at have – men fordi du især lige nu har brug for flest mulige positive tanker i dit liv.

Øvelse

Tag et stykke papir frem.

Skriv alle dine negative tanker ned på én lang liste. Når du ikke kan finde på flere negative tanker, skriver du mere ned omkring:

  • Noget, du er bange for
  • Noget som gør dig usikker
  • Noget, der stresser dig
  • Noget, som irriterer dig ved et andet menneske

Lav en ny liste.

For hver negative tanke skriver du nu MINDST én positiv tanke.

Hvis du er bange for at fejle, kan du skrive et eksempel på en gang, hvor en fejl gjorde dig klogere eller dygtigere.

Hvis du føler dig usikker på dine egne evner, skriver du hvordan du har udviklet dig fra du startede med den specifikke evne.

Hvis du er stresset over din usikre fremtid, så skriv hvordan det gik sidst, du havde den tanke.

Hvis der er noget, som irriterer dig ved et andet menneske, så skriv én ting som du godt kan lide ved personen.

At ændre sit fokus tager tid. Lav øvelsen hver dag i et stykke tid. Til sidst gør din hjerne det helt af sig selv.