Hvad stiller man op, når man som racerkører, teamchef – eller for den sags skyld selvstændigt forretningsdrivende – får et umiddelbart meget fristende tilbud? Hvordan kan man overhovedet sige nej tak når nogen er klar til at investere i ens projekt?
Lad os skrue tiden tilbage til efteråret 2007, tiden før den store finanskrise rystede Danmark. Efter at have set potentialet i den nystartede Peugeot Spider Cup, besluttede den nykårede Danish Endurance Championship-mester, Tommy Schröter, at starte et team i den franske mærkeklasse. Igennem en annonce blev den sønderjyske teamchef kontaktet af en potentiel sponsor.
– Et vikarbureau havde udset sig motorsport som en god platform for eksponering af deres virksomhed, og de var faldet over vores annonce, husker Tommy Schröter, som efter et par møder blev tilbudt at få stillet to biler til rådighed for teamet til 2008-sæsonen.
– Det skulle være et vinderteam, og det var kun sejre der talte for dem. Det er jo lige noget, en racerkører kan lide at høre! Og at nogen vil stå for den største, kontante udfordring ved at starte et team, det var jo umiddelbart ret godt.
Men det endte med at blive et nej tak til de to biler. For selvom bilerne er til stede, skal der jo stadigvæk kørere til for at løfte driftudgifterne. Og med de høje ambitioner ville det ikke være en mulighed at sige ja til hvilken som helst racerkører, der stod og viftede med styrthjelmen.
– Det var svært at holde følelserne ude af ligningen, for jeg ville virkelig gerne have projektet til at lykkes. Men hvis jeg så på tilbuddet om to biler og sammenholdt det med virksomhedens forventning til resultaterne, så turde jeg simpelthen ikke sige ja.
I stedet præsenterede sønderjyden et alternativt forslag. Vel at mærke et forslag, som ville blive mellem to og tre gange dyrere end det oprindelige:
– Jeg havde konstateret at den her virksomhed ville ind i motorsport for at vinde løb og mesterskaber. Og at vinde løb og mesterskaber ville kræve mere end to spritnye biler; der skulle også mindst én stærk kører med. Og en kører med vinderpotentiale betaler ikke nødvendigvis for at skulle køre bilen.
Tommy tog endnu et møde med den ambitiøse virksomhed. Med sig havde han et forslag som han vidste ville kunne skabe et vinderteam, men som han ikke havde store forventninger om at få en underskrift på.
– Det blev et ret højt beløb, virksomheden skrev under på. De betalte både for to biler og et fornuftigt beløb til vedligehold af den ene bil, som jeg endte med selv at blive chauffør på. I den sidste ende betød det at jeg kunne arbejde på fuld tid som teamchef og sørge for at bilerne var i bedste stand, og samtidig fik jeg betalt min sæson, hvor jeg kæmpede med om mesterskabet. Altså lige indtil jeg var involveret i et større uheld, der fandt sted lige efter finanskrisen var indtruffet og virksomheden løb tør for penge…
Selvom 2008-sæsonen ikke gav nogen sejr i mesterskabet, fik Tommy Schröter en værdifuld oplevelse ud af samarbejdet med den ambitiøse sponsor:
– Det kan en gang imellem betale sig at sige nej, også selvom et tilbud virker lukrativt og spændende. Hold fokus på hvad målet er, og vær opmærksom på hvilke risici der er forbundet med sådan et tilbud. Nogle gange skal man sige nej til noget godt, før man får tilbudt noget rigtigt godt.
På SponsorCamp, der afholdes i Grindsted den 5. november, kan du få inspiration og solide redskaber til at skabe det budget som skal til for at din kommende sæson bliver en succes. Du vil både få et værdifuldt indblik i hvordan du kan give sponsorer værdi for pengene, lære hvordan du skal begå dig i medierne og foran potentielle sponsorer, og ikke mindst lære hvordan du leverer varen når du skal præsentere dit projekt for en virksomhed.
Se mere om SponsorCamp og book din plads på hjemmesiden: https://tommyschroter.dk/shop/sponsorcamp-2016/