Teamwork & Kommunikation

To ting som er uendeligt tæt forbundet...

Tommy Schröter - Motorsport CoachTeamwork og Kommunikation

Teamwork burde være en olympisk disciplin

Nogle mennesker passer godt sammen og kan skabe helt fantastiske resultater ved at udnytte hinandens stærke sider. Andre kan nærmest slå gnister og påvirke hinanden negativt. At vi er så forskellige, synes jeg er en fantastisk ting ved mennesker.

Når man samler en gruppe forskellige mennesker med et fælles mål, kan det godt blive en udfordring at få alle til at arbejde i samme retning og ikke mindst med hinanden. Det er nemlig ikke tilfældigt om et team kan fungere sammen.

Du har måske hørt om adfærdsprofiler, også populært kaldet for DISC tests, der tit bruges i rekrutteringsprocesser i erhvervslivet. Disse tests kan med imponerende nøjagtighed afsløre hvor dine mentale styrker og svagheder ligger. Holdt op imod den opslåede stilling kan arbejdsgiveren hurtigt se om du er egnet til jobbet.

Men selvom du måske er den perfekte ansøger til jobbet betyder det ikke nødvendigvis at du passer til de kollegaer, som er på den nye arbejdsplads.

Som et sportshold eller team skal man konkurrere og yde sit ypperste når det gælder. Det kræver at der er en stærk holdånd og indbyrdes respekt for hinanden. Og det på tværs af forskelligheder, styrker og svagheder.

Når jeg coacher et helt hold eller holder workshops om teamwork, så lægger jeg vægt på forståelsen for hinanden. Hvis vi forstår hvorfor vi hver især siger og gør som vi gør, kan vi meget bedre arbejde sammen.

Som leder af et team er det også vigtigt at forstå hvordan man motiverer og assisterer sit hold bedst muligt. Og det er meget individuelt hvordan mennesker motiveres.

Det vigtigste element er kommunikation. Hvis du og dit team lærer at kommunikere med hinanden, så I undgår misforståelser, fejl og frustrationer, kommer resultaterne med garanti også herefter. Men kommunikation er meget mere end at tale klart og tydeligt.

Kommunikation er også at kende sin modtager inden man åbner munden. Det er at vide hvordan modtageren bedst kan modtage instruktionen, beskeden eller kritikken. Og det er ikke let – men det kan læres!

Interesseret?

Udfyld kontaktformularen, så vender jeg tilbage for en uforpligtende snak.